Kategorier
Hälsa Träning

10 appar för ett mer hälsosamt liv

Antalet appar inom kategorin hälsa och fitness är många och utbudet har exploderat de senaste åren. Det är nästan mer regel än undantag att använda sig av en eller flera appar för ändmålen bättre hälsa, prestation eller välmående. Appar i form av stegräknare, kaloriräknare eller meditationsappar finns numer i var och varannan persons ficka.

LÄS ÄVEN: Bästa apparna för att mäta med mobilen

Året är nu 2017 och apparna har blivit väldigt bra, de flesta är i grunden gratis men för den som vill finns ofta extrafunktioner att betala för. I detta inlägg kommer jag att tipsa om en bra Android-app samt en bra iPhone-app för varje kategori. Är man inte nöjd kan man enkelt leta upp liknande appar som passar än själv bättre, via App Store eller Play Butik. Det finns väldigt många alternativ att välja bland.

Vi börjar med en enkel översikt över dessa 10 typer av appar som kan förbättra din och min hälsa samt göra det lite roligare på vägen. Efter grafiken nedan kan ni läsa mer ingående kring varje typ av app. Ni får även ta del av specifika tips för Android och iPhone samt klicka er vidare på länkarna för nedladdning av dessa appar.

Lycka till!

Grafik på tips på 10 appar för hälsa.

 

1. Hälsocoach

För Android: S Health

Vi börjar med en skärmdump från S Health. Här ser ni antal steg jag tagit dag för dag.

Bild på antal steg tagna från appen S Health.
Antal steg jag tagit dag för dag.

Appen är verkligen en grymt bra. Har du din telefon i fickan så räknar den alla steg du tar under dagen samt hur många minuter du har varit aktiv. Du kan registrera mat och dryck du äter för att hålla koll på din diet och hur många kalorier du konsumerar på en dag. Vikt, intag av koffein eller träning i form av ett löppass kan du även logga med S Health. Allt för att få en bra överblick kring hur du ligger till.

Använder du dig av de senare Samsung-telefonerna (S5, S6, S7 osv) så kan du faktiskt även mäta din puls, din syrenivå i blodet samt hur påverkad av stress du/din kropp är. Det är med hjälp av en sensor bredvid kameran på baksidan av dessa telefoner som detta görs möjligt. Enligt mina egna tester och jämförelser med andra tekniker för att exempelvis mäta puls så stämmer informationen man får av appen väldigt bra.

Varje vecka får du en sammanfattning över hur du presterat gällande antal steg, hur aktiv du varit samt övrig information du matat in i appen.

Sammanfattningsvis är S Health en väldigt bra app och hälsocoach!

Appen finns förinstallerad på en del Samsung-modeller, ni andra klickar här för att ladda ner den.

För iPhone: Apple Health / Apple Hälsa

Appen Hälsa för iPhone är en grymt bra allround-app för dig och din hälsa. Håll koll på din aktivitet, sömn, kost och din stress i ett riktigt snyggt och enkelt gränssnitt från Apple.

Appen är kompatibel med många tredjeparts-appar, du kan enkelt importera information från dessa till Health. Du använder dig kanske av appen Runkeeper när du är ute och springer och kan importera informationen till Health för att få en bra överblick där. Använder du dig av en kompatibel Kaloriräknare kan du på samma vis importera all information från den appen till Health.

Med en Apple Watch blir appen ännu mer användbar. Klockan håller stenkoll på din aktivitet, vare sig det handlar om antal steg du tagit eller om du varit ute på ett träningspass i form av löpning, cykling eller simning med mera. Du behöver inte ens ha med dig din telefon, allt synkas till telefonen när du väljer att göra det.

Apple Health är helt enkelt en grymt bra app.

Appen är förinstallerad på din iPhone.

2. Blåljusfilter

Skärmarna från våra tv-apparater, datorer och inte minst våra telefoner utsöndrar ett ljus som kallas blått ljus. Att exponeras mot blått ljus på kvällen är förknippat med sömnsvårigheter och andra besvär. Många upplever även att ljuset från våra skärmar är ansträngande för ögonen men att symptomen minskar eller försvinner helt när de blockerar det blåa ljuset med en app eller programvara.

Lösningen är som sagt att blockera det blåa ljuset från våra telefoners skärmar. Antingen med en app eller via en inbyggd funktion i telefonen. Man kan välja att blockera blått ljus endast på kvällen/natten eller hela dagen om det känns bättre.

Vält värt att testa på, speciellt om man har svårt att somna på kvällarna.

För Android: Bljåljusfilter

För iPhone: Inbyggd funktion (Night Shift)

Nedan ser ni ett exempel på hur det ser ut när filtret är på eller av med appen Blåljusfilter. Effekten är liknande vilken app eller funktion man än använder.

Bild från Blåljusfilter-appen.

3. Stegräknare

Bild på man som promenerar i solen längs havet.
Räkna dina steg en fin och solig dag.

En av de absolut bästa investeringarna vi kan göra för vår hälsa är att röra på oss tillräckligt. Det är rekommenderat att minst ta 10000 steg på en dag. Jag kan säga från min personliga erfarenhet att man inte alltid kommer upp i det antalet i det vardagliga livet. Vissa av oss har stillasittande arbeten eller sitter stilla i skolbänken och kan aktivt behöva se till att röra mer på oss.

Med en stegräknare installerad på telefonen vet du exakt hur många steg du tagit under dagen samt hur många fler du eventuellt behöver ta. Det är med hjälp av telefonens inbyggda gyroskop som appen känner av dina steg, det enda du behöver tänka på är att ha telefonen i fickan. Du kan ställa in ditt dagliga mål i appen samt om du vill få påminnelser att röra på dig mer. Du kan i efterhand se över din statistik och du vet exakt hur många steg du tagit från dag till dag. Något som kan fungera i motiverande syfte.

En stegräknare är en bra investering i din hälsa om den får dig att röra på dig lite mer!

För Android: Pedometer

För iPhone: Accupedo

4. Kaloriräknare

Bild från appen Lifesum.
Lägg till din första måltid (Lifesum).

Vill du hålla kolla på ditt kaloriintag eller din kost i allmänhet kan du logga detta i en kaloriräknare. Tanken är enkel men smart, när du loggar exakt vad du äter så får du svart på vitt hur många kalorier du har konsumerat. Ja ni fattar… äter man exempelvis en pizza och loggar det i appen så får man även se hur många kalorier det motsvarar.

Du väljer i appen hur många kalorier du max (eller minst) vill konsumera per dag. Appen ger dock en rekommendation baserad på ålder, vikt, längd, kön samt ditt mål (att gå upp eller ner i vikt). Dag för dag kan du följa hur många kalorier du har konsumerat vilket gör det enkelt för dig att hålla dig till ditt uppsatta mål.

De flesta maträtter och livsmedel finns redan inlagda i apparnas databaser, du skriver bara in vad du ätit och appen vet ofta redan hur många kalorier det motsvarar. Även fördelningen av fett, protein och kolhydrater i vad du äter går enkelt att se över. Något som kan vara bra för personer som kör LCHF.

För Android: Lifesum

För iPhone: Lifesum

5. Meditations-app

Bild från Mindfulness appen.
Starta en meditation i Mindfulness-appen.

Att meditera för att nå ett inre lugn och en tacksamhet över nuet är något av det bästa vi kan göra för oss själva. Forskning påvisar även stora hälsofördelar med att praktisera meditation regelbundet, helst varje dag. Saker som sömnkvalité, blodtryck, inflammation samt mycket mer kan påverkas till det mer positiva med hjälp av meditation.

Med en app för meditation får du hjälp att hålla koll på ditt utövande. Starta guidade eller tysta meditationer i valfri längd och få statistik över hur länge och ofta du har mediterat. Du kan ställa in så att appen påminner dig när du skall meditera och kan då direkt starta ett pass. I många av apparna kan man även få mindfulnessnotiser, “Känn efter om du har några spänningar i kroppen” är ett exempel på en notis.

PS! Kom ihåg att sätta telefonen på flygläge när det är dags att meditera… du vill ju inte bli störd!

För Android: Mindfulness Appen

För iPhone: Mindfulness Appen

6. Styrkejournal

Skärmdump från appen Repcount.

Bild från appen Repcount.
Appen Repcount.

Vi är många som lyfter vikter på gymmet och för att nå framsteg behöver vi med jämna mellanrum öka vikten och antalet repetitioner vi utför. Precis som att vi måste variera övningarna vi utför eller i alla fall se till att nå en balans i hur vi lyfter.

Jag har ofta gjort misstaget att tro att jag skall komma ihåg vikter, repetitioner och övningar från förra träningstillfället men det är alltid ett misstag. På senare tid har jag börjat använda mig av just en styrkejournal, en app i mobilen där jag loggar all information för varje pass. Detta gör att jag busenkelt håller koll på all statistik kring varje pass. Att se över hur man presterat, vilket ens personbästa är och annan information är för övrigt en bra känsla och grymt bra för motivationen.

Det är väl värt att lägga ner den lilla tid det tar att skriva in antal set, repetitioner samt vikt man kör för varje öving!

För Android: FitNotes

För iPhone: RepCount

7. Springcoach

Skärmdump från appen Runkeeper:

Bild från appen Runkeeper.
Starta ett löppass, här i appen Runkeeper.

Apparna är många som kan hjälpa dig med din löpning och förhoppningsvis göra ditt utövande lite extra kul. Gemensamt för dessa appar är att de med hjälp av telefonens GPS kan se vart du har sprungit, hur lång sträcka samt vilken tid det tog. Alla pass sparas i appen och du kan dela med dig av din aktivitet via sociala medier så som Facebook. Kanske kan det motivera dig lite extra när likes:en rullar in eller så motiverar du någon annan att träna precis lika duktigt som du.

Att se vilka tider man har presterat en viss löpsträcka gör att man kan utmana sig själv och hela tiden förbättra sitt resultat. Slår man inte den totala tiden så kanske man är extra snabb den första kilometern eller så, vilket alltid är något. Huruvida finns möjligheten att jämföra sig mot sig själv så väl som mot andra som sprungit/springer samma sträcka.

För Android: Runkeeper

För iPhone: Runkeeper

8. Sömnmätare

Nedan ser ni en bild på appen Sleep Cycle med en graf över ens sömn.

Bild från appen Sleep Cycle.
Graf över ens sömn i Sleep Cycle.

Med hjälp av mobilens inbyggda gyroskop känner telefonen av minsta lilla rörelse du gör under natten. På så sätt kan en app som mäter din sömn veta när du är i djup sömn, när du är rastlös och när du är helt vaken. Appen sammanställer informationen och du får reda på när du somnade in, hur bra sömn du haft under natten och hur lång tid du spenderade i de olika sömnfaserna.

Det mest intressanta med en sömnmätare är att ta reda på hur väl man sover och hur lång tid man spenderar i djup sömn. Exempelvis kan man testa att inte dricka kaffe efter kl 14:00 och se hur det påverkar resultatet. Visar det sig att man spenderar mer tid i djup sömn så har man fått en värdefull insikt bekräftad. Oändligt många andra små experiment går att göra för att “tweaka” sin sömn så bra det bara går.

För Android: Sleep Cycle

För iPhone: Sleep Cycle

9. Yoga App

Bild på kvinna som utöver Yoga.
Inspirerande minst sagt.

Det finns nog lika många Yoga-appar som det finns olika typer av Yoga därute. Gemensamt för apparna är att du helt enkelt blir instruerad att utföra övningarna på rätt sätt. Apparna fungerar även som en övningsbank där du kan välja vilken eller vilka övningar du vill utföra. Ofta spelas en passande bakgrundsmusik som förhoppningsvis inbringar rätt stämning hos dig.

Förhoppningsvis blir det både enklare och roligare att utöva yoga (speciellt hemma) med en bra app som guidar dig och låter dig välja bland de många övningar som finns.

För Android: Down Dog

För iPhone: Down Dog

10. Sluta röka-app

Bild på post-it som säger "Thank you for not smoking".
Thank you for not smoking.

Det är svårt att sluta röka, det är svårt att sluta med nikotin i alla dess former. Många har försökt och många har misslyckats flertalet gånger. Med en app som coachar dig i rätt riktning blir det hela förhoppningsvis lite enklare. Följ dina framsteg i form av hälsa och ekonomi dag för dag i appen och bli mer och mer peppad att sluta för gott.

Jag har skrivit ett helt inlägg om sluta röka appar för er som vill läsa mer om det.

För Android: Rökfri

För iPhone: Rökfri

Sådär! Då var vi i mål.. med detta inlägg men såklart inte med våra hälsoresor som är mer eller mindre livslånga projekt. Har ni några frågor eller synpunkter på inlägget eller någon av apparna så tveka inte att kommentera nedan. Ha det bra sålänge =)

Kategorier
Hälsa

Blåljusfilter till mobilen (Android & iPhone)

Blåljusfilter till din mobil – För en god natts sömn!
God sömn är viktig för vår hälsa och vårt välbefinnande men många studier pekar mot att vi får för lite sömn. Något som bidrar till diverse sjukdomar samt ett allmänt sämre mående.

Något som kan bidra till problem med insomning och en sämre sömn är det “blåa ljuset” som våra apparater ger ifrån sig. Inte minst våra telefoner. Blått ljus rubbar vår dygnsrytm och bidrar till mindre utsöndring av melatonin i våra kroppar. Och melatonin är ett hormon som just ansvarar för att göra oss sömniga.

Vad gör vi åt problemet?

Lyckligtvis finns det en lösning på problemet, Nämligen appar till både Android samt iPhone som skyddar mot blått ljus. Till iPhone finns även ett inbyggt skydd som blockerar det blåa ljuset från skärmarna när man väljer att detta skall ske. Istället för det klara och ljusa skenet från skärmen blir det mer gulaktigt och dovt, man vänjer sig snabbt och tänker inte alls på det efter ett tag. Sedan så är det ju bara timmarna inför läggdags man har den inställningen på sin telefon ändå.

Utöver bättre sömn och en enklare insomning rapporterar även användare att deras ibland irriterade ögon (av för mycket skärmtid) inte längre är lika irriterade och röda.

Blåljusfilter inbyggt i iPhone!

Apple har med sin uppdatering till iOS 9.3 inkluderat en funktion i sitt operativsysten som de kallar Night Shift, vilket gör samma sak som diverse appar som skyddar mot blått ljus. Så har du en iPhone, iPad eller iPod Touch så se helt enkelt till att uppdatera till iOS 9.3 eller den senaste versionen av iOS och saken är klar. Läs om hur du använder Night Shift via denna länk.

Blåljusfilter App – Alternativet för Android!

I Android finns i skrivande stund ingen inbyggd funktion för att blockera blått ljus på skärmen utan här får man förlita sig på någon app. En gratis app som gör jobbet och är enkel att använda är Blåljustfiler.

Nedan ser ni hur en aktivering av filtret påverkar ljuset från skärmen. Här via appen Blåljusfilter.

Bild från Blåljusfilter appen.
Filtret först av sedan aktiverat i Blåljusfilter appen.

Bonustips – Blåljusfilter till datorn!

När det gäller eran dator är programmet F.lux ett grymt bra alternativ. Jag och många andra jag känner använder själv detta program och vi är väldigt nöjda.

Surfa bara in på www.justgetflux.com och ladda ner programmet till Mac eller PC. Det går att göra massor av inställningar i programmet gällande tider på dygnet som det blåa ljuset skall filtreras och hur mycket men de automatiska inställningarna fungerar väldigt bra och känner av klockslaget och årstid.

Har ni testat att blockera blått ljus från era apparater? Har ni märkt någon skillnad? Har ni någon ytterligare app eller funktion att tipsa om så är ni välkomna att göra så i kommentarerna nedan.

Save