Bli fri från papperspost med appen Kivra

Kivra är en gratis tjänst i form av en digital brevlåda. Går du med i Kivra har du möjlighet att få post från anslutna företag och myndigheter till Kivra-appen istället för till din vanliga brevlåda. Exempelvis kan du få post från skatteverket i form av din deklaration och andra besked direkt till din telefon. Det är både enklare, säkrare och bättre för miljön än vanlig post! Kivra är ett steg i rätt riktning mot att bli mer fri från papper som man så lätt samlar på sig trots att året är 2017.

Känner du redan nu att du vill ansluta dig till Kivra eller i alla fall testa på tjänsten så kan du ladda ner appen till Android här och till iPhone här. Du behöver även Mobilt Bank ID för att logga in och göra diverse handlingar i tjänsten, det kan du ladda ner till Android här och till iPhone här. Ni som vill veta mer om Kivra läser helt enkelt vidare.

Kivra appen.

En bild på inkorgen i Kivra.

Vilka är fördelarna med en digital brevlåda?

  • Säkrare än vanlig post. Du signerar alla dina handlingar och inloggningar med digitalt Bank ID.
  • Miljövänligt. Ingen pappersförbrukning och inga utsläpp från transporter av post.
  • Enklare. Du hittar snabbt det du letar efter. Allt är snyggt och tydligt organiserat i appen.
  • Ständig tillgång. Du kan när som helst, var du än är få tag i din digitala post. Bara du har tillgång till Bank ID och en dator/telefon.
  • Missa aldrig någon post. Du blir påmind när du har ny post via mail. Har du någon faktura du glömt betala kan du bli påmind via sms.
  • Dela enkelt med dig av din post. Du kan enkelt dela med dig av din post genom att exempelvis tillåta din partner få tillgång till din digitala brevlåda. Du kan exempelvis även maila din deklaration i form av en PDF-fil till vem du vill. Snabbt och enkelt.

Vilken post kan du få genom Kivra?

I dagsläget är närmare 1000 företag och myndigheter anslutna till Kivra och fler tillkommer hela tiden. Alla typer av företag och myndigheter är anslutna, några exempel är Skatteverket, Pensionsmyndigheten, banker, försäkringsbolag och diverse andra företag. Du kan alltså få allt ifrån din deklaration, ditt pensionsbesked eller fakturor och information från företag som du är kund hos direkt till din digitala brevlåda.

Vill du av någon anledning inte få din post digitalt av anslutna myndigheter eller företag kan du med ett enkelt klick välja bort det. Som standard får du när du gått med i Kivra din post digitalt av anslutna parter.

Ytterligare funktioner i Kivra

Skriv enkelt ut dokument via tjänsten. Ibland behöver vi trots allt något dokument i pappersform och du kan enkelt skriva ut det du behöver via tjänsten.

Du kan betala fakturor direkt i kivra appen. Får du dina fakturor från något specifikt företag till din digitala brevlåda så kan du genom Kivra enkelt betala fakturan direkt inuti Kivra. Du signerar enkelt din betalning med Mobilt Bank ID.

En ytterligare faktor som kan göra dig mer fri från papper är att du kan ladda upp dokument till ditt Kivra-konto. Öppna mobilappen och ta enkelt ett kort på ett dokument och ladda därefter upp det. Därefter kan du om du vill slänga det fysiska pappret. Inget som sparar på miljön men man får i alla fall mindre fysiska papper att hålla reda på och förvara.

Tack för att ni tog del av detta inlägg om Kivra och hur vi alla kan spara på miljön och bli mer fria från papper. Har ni några synpunkter eller tips så tveka inte att skriva en kommentar nedan. Ha det bra!

DELA GÄRNA!