Top 3 appar för mindre papper och ett bättre klimat

Top 3 appar...

Att samla på sig massvis med papper av olika slag och hålla reda på dessa visar sig ofta vara en börda! Vi kommer dock inte ifrån faktumet att vi ibland behöver ha tillgång till olika typer av dokument och papper. Men hur slipper vi massvis av fysiska papper och allt krångel som det ibland medför att hålla reda på och förvara dessa? Ni gissade rätt… vi har istället våra papper och dokument i digital form, i så stor utsträckning som det går. Och detta kan mina top 3 appar för att frigöra oss från papper och minska vår miljöpåverkan hjälpa oss med.

Att helt enkelt ha sina papper, dokument och räkningar i digital form är mycket smidigare och bekvämare. Och så är det bättre för miljön, mindre träd skövlas och mindre transporter behövs.

Jag kan inte tänka mig att inte använda mig av dessa appar numer. I vissa avseenden blir livet så mycket enklare. Ett exempel från idag är att jag loggade in på Kivra (som ni kan läsa om nedan), laddade hem en räkning  i PDF-format och skickade den via mail till en person som skulle titta på räkningen. Superenkelt och papperslöst.

Visst låter det superbra? Det tycker i alla fall jag!

Kolla in grafiken nedan för att få en överblick av dessa appar och hur de fungerar. Efter grafiken kommer jag gå in mer i detalj på hur apparna fungerar och bistå med länkar för nedladdning av dem.

Top 3 appar..

(vill ni låna grafiken till er egen blogg/hemsida så går det bra, länka bara tillbaka till denna blogg från er sida)

1. Kivra – Din digitala Brevlåda

Kivra appen.

En bild på inkorgen i Kivra-appen.

Kivra är som sagt din digitala brevlåda. Istället för att få räkningar, skattebesked, pensionsbesked och annan information i form av papper i din vanliga brevlåda får du istället dessa dokument digitalt till ditt Kivra-konto. Du kan genom Kivra-appen eller www.kivra.se snabbt ta del av dina dokument. Det enda du behöver för att komma igång är Mobilt Bank ID. Med Mobilt Bank ID loggar du in på tjänsten och kan även betala fakturor som kommer dit.

Exakt vilka dokument kan du få till Kivra?

I dagsläget är närmare 1000 myndigheter och företag anslutna till tjänsten. Banker, försäkringsbolag, skatteverket, pensionsmyndigheten och diverse andra företag och myndigheter är anslutna. Om du går med i tjänsten och ett företag du är kund hos är ansluten till tjänsten kan du få räkningar och annan information från det företaget direkt till Kivra. Vill du av någon anledning inte ha din post digitalt via ett visst företag så kan du enkelt välja bort det.

Fler funktioner i Kivra

Ibland behöver man trots allt något dokument i fysisk pappersform och i Kivra har man gjort det enkelt att skriva ut dokument. Så var det sagt.

En annan smidig funktion med tjänsten är att man kan ladda upp dokument till sitt konto. Har du redan fått något i pappersform men hellre förvarar det digitalt så öppnar du appen, klickar på kamera-symbolen och fotar ditt dokument. Klart.

Appen Cam Scanner som är sist ut i detta inlägg bygger på tanken om att digitalisera dokument och ni tänker kanske att den är onödig att ha med på listan då Kivra har samma funktion. Jag tycker dock inte det då Cam Scanner är i en klass för sig när det gäller att skanna in och digitalisera dokument. Och så kommer kanske inte alla vilja använda sig av Kivra men ändå kunna digitalisera dokument.

Det var i all fall allt om Kivra, vidare till nästa app!

2. Google Keep – Ditt digitala anteckningsblock

Skärmdump från appen Google Keep.

Google Keep

Flödet av anteckningar i Keep.

Google Keep ersätter alla dina fysiska anteckningsblock. Och fördelarna är många. Allt som har med anteckningar att göra blir så mycket smidigare. Du gör även miljön en tjänst… samt din plånbok då du inte behöver betala för block och pennor.

Appen är verkligen grymt bra, allt flyter på snabbt och gränssnittet är tydligt och enkelt. Man kommer snabbt in i hur appen är upplagd och allt känns intuitivt, som oftast med Googles appar. Det enda du behöver är ett Google-konto för att komma igång. Har du inte det kan du klicka här för för att skaffa ett gratis.

Tre bra funktioner i Google Keep

  • Du når alltid alla dina anteckningar via alla dina enheter. Keep synkar automatiskt all information mellan din dator, surfplatta och telefon. Var du än använder tjänsten så finns dina anteckningar där.
  • Du delar enkelt med dig av anteckningar till andra personer och kan även tillåta dem att redigera i en anteckning. Exempelvis kan man dela en inköpslista och gemensamt fylla på med varor som skall inhandlas. Det blir ju smidigare om man hjälps åt.
  • Du organiserar enkelt alla dina anteckningar med Keep. Genom att tilldela varje anteckning en etikett kan du snabbt hitta anteckningar inom olika kategorier. Du kan även tilldela anteckningar en specifik färg för att allt skall blir extra tydligt och även “nåla” fast viktiga anteckningar överst i ditt flöde.

Sammanfattningsvis är Keep helt enkelt en riktigt bra app och väl värd att använda sig av. Det finns för övrigt många flera funktioner i appen än de jag har tagit upp i detta inlägg. Exempelvis kan man skaffa ett tillägg till Google Chrome för att med ett enda klick spara innehåll till Keep när man surfar runt på webben.

Sådär, vidare till den sista appen.

3. Cam Scanner – Digitalisera dokument med din mobilkamera

Nedan en bild från appen Cam Scanner.

Cam Scanner Kvitto

Inscanning av kvitto med Cam Scanner.

Med denna app digitaliserar du enkelt olika dokument. Du kan spara dina dokument lokalt på din enhet men även “online” så länge som du har ett konto hos Cam Scanner. Det är gratis och går snabbt att skaffa, du gör det via appen.

Det finns även en betalvariant av appen och möjlighet att betala för extra utrymme online för att lagra dokument på men det är ingen nödvändighet.

Du kan såklart även ladda upp dina dokument till din Google Drive eller liknande molntjänst om du vill förvara dem där.

Enkelt att hålla koll på dokument och dela med sig av dem

I Cam Scanner kan man snabbt hitta ett dokument genom att söka efter ett visst filnamn i appen eller bara kolla under en specifik kategori för att finna något dokument. Du kan enkelt säkerhetskopiera ett viktigt “papper” genom att maila det till dig själv och vipps så har du 2 digitala kopior. Att dela med sig av ett dokument är såklart också mycket enklare och snabbare gentemot att posta det till någon i pappersform. Du mailar såklart bara en kopia till personen i fråga.

Hur sparar denna app på miljön?

När du digitaliserar ett dokument med Cam Scanner har du plötsligt möjligheten att skicka en digital kopia av det dokumentet till någon mottagare. Alternativet hade ju varit att skicka en kopia i pappersform via den “vanliga” posten. Som då kräver transport och förbrukning av papper. Nu behöver vi inte det, superbra.

Slutligen vill jag precis som med de andra apparna i detta inlägg helt enkelt rekommendera denna app. Gratis, enkel, användarvänlig och en superbra tjänst.

Sådär! Det var mitt inlägg om tre grymt bra appar för att spara på miljön och frigöra dig från massvis av papper som man så enkelt kan samla på sig. Har ni några synpunkter eller frågor kring inlägget eller någon av apparna så skriv en kommentar nedan. Och har ni någon bra app ni vill tipsa om inom denna kategori av appar gör även det i en kommentar nedan. Ha det bra!

Grundare av AppFokus med målet att tipsa om grymt bra appar som förenklar och förbättrar våra liv. Extra intresserad av Google-appar, molntjänster och smarta appar som sparar tid och energi.

DELA GÄRNA!